تبلیغات
کشکول بروجردی - مطالب هفته اول فروردین 1395
کشکول بروجردی
کشکول .عرفان . سیروسلوک. پرسش و پاسخ .علوم غریبه . مناظره. پاسخ به شبهات.توصیه اخلاقی



هر کسی شاهکارهای مسجد جامع بروجرد را نبیند

 نصف عمرش بر فناست


وجود سیستم صوتی شگفت انگیز

در  1200 سال قبل در مسجد جامع بروجرد

فرهاد داودوندی- بروجرد:

مسجد جامع بروجرد با قدمت حداقل 1200 سال شاهکاری بی همتاست.

این مسجد که نشان از وجود زندگی مدرن و به روز در ده ها قرن قبل در بروجرد داشته آنقدر شگفتی در خود دارد که حتما لازم است برای رفع کنجکاوی رفت و دید که چگونه هنرمندان بروجردی در 1200 سال قبل با ایجاد یک مسجد زیبا بر روی آتشکده قبلی، استادانه سیستم صوتی در این مسجد راه اندازی نموده اند که با گذشت این همه سال باعث بهت و حیرت بازدید کنندگان می شود.




یکی از شگفتی های معماری این مسجد منحصر بفرد آنچنان است که اگر دو نفر با فاصله بسیار در کنار دو ستون بایستند و در حد بسیار بسیار آرام( پچ و پچ) و زیر لب کلماتی را بیان کنند شخص دیگر در کنار ستون روبرو صحبت های شخص اول را با وضوح بسیار بالا و بصورت استریو خواهد شنید در حالیکه بقیه حضار  آن صدا را نخواهند شنید. 

مورد دیگر اینکه آنزمان به مانند امروز سیستم های صوتی به مانند بلندگوهای ریز و درشت با میکروفن های گوناگون وجود نداشته است، اما خطیبی که در این مسجد اقدام به سخن گفتن می نموده، صدایش برای نفر ردیف جلو و نفر ردیف آخر مسجد به خاطر مهندسی فوق العاده به صورت یکسان شنیده می شده است!

اگر بخواهم از دیدار امروزم از مسجد جامع بروجرد بنویسم مثنوی هفتاد من کاغذ شود، البته در پست های بعدی بیشتر خواهم نوشت، اما در یک جمله می توانم بگویم:  هر کسی مسجد جامع بروجرد را از نزدیک نبیند نصف عمرش بر فناست!!!












منبع . وبلاگ شخصی فرهاد داود وندی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 4 فروردین 1395 :: نویسنده :

آیت الله حسن رمضانی می فرمود:

اوائل آشنایی با حضرت استاد علامه حسن زاده آملی، ایشان درسی داشتند که به صورت هفتگی بود و این درس شده بود تنها پناهگاه ما و ما در طول هفته منتظر بودیم دو روز پایان هفته فرا برسد و ما در محضر ایشان قرار گرفته و از بیان عالمانه و عرشی ایشان بهره بگیریم. اما از آن رو که در عالم رویا دیده بودم این سیر و این لذت متوقف شده بود همواره این بیم در دلم بود که مبادا استمرار درس با مشکل مواجه شود لذا همواره نگران وقوع یک حادثه بودم که پیش بیاید و توفیق حضور در درس را از ما بگیرد.

 

درست یادم نیست و نمی‌دانم پنج یا شش هفته گذشته بود یا بیشتر که شبی ایشان در پایان درس فرمودند: «آقایان من! مرا ببخشید و از محضر شریف شما عذر می‌خواهم. مسائلی پیش آمده که با وجود آنها نمی‌توانم در خدمت شما باشم.»

 

من که نگران وقوع این حادثه بودم آه از نهادم برآمد. چون در طول طلبگی‌ام این تنها درسی بود که واقعا از آن بهره می‌بردم و برایم حیاتی و لذیذ بود و اینکه داشتم آن را از دست می‌دادم تأسف خوردم.

 

مدرسه امام امیرالمومنین آقای مکارم که محل این درس بود تقریبا پر می‌شد. در اینجا خوب است که من به سرّ تعطیلی این درس که بعدها آن را فهمیدم اشاره کنم؛ چون بیانگر درجه تأدب و پایبندی ایشان به مسائل اخلاقی است.

 

ایشان بعدها فرمودند من یک شب وارد مدرسه شدم و دیدم آقای مکارم (آیت الله مکارم شیرازی) به نماز ایستاده و تعداد معدودی از طلاب پشت سر ایشان اقتدا کرده‌‌اند ولی عده زیادی هم در گوشه‌ای نشسته و در نماز شرکت نکرده‌اند! گویا آنها منتظر درس بودند و حضورشان فقط برای درس بود و این برای من بسیار سخت بود که می‌دیدم شخصیتی از اساتید حوزه به نماز ایستاده و تعداد زیادی از طلاب همین‌طور نشسته و به او اقتدا نمی‌کنند. تحمل این واقعه که ظاهری بسیار زننده داشت و معنای بدی را تداعی می‌کرد برای من خیلی سنگین بود خصوصا وقتی که می‌دیدم آن افراد جزو شاگردان درس ما هستند. روی همین جهت بود که من درس را تعطیل کرده و ادامه آن را به صلاح ندانستم

منبع . پایگاه اطلاع رسانی استاد رمضانی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 

خلوت و قرائت «بسم الله الرحمن الرحیم» به عدد قوای آن

 

شیخ اكبر محیی الدین در رساله الدر المكنون و الجوهر المصون فی علم حروف گوید:كسی كه «بسم الله الرحمن الرحیم» را به عدد قوای ظاهرش كه 786 بار است تلاوت كند و بعد از آن بر نبی و آل او 132 صلوات بفرستد او چیزی از خدا نمی­خواهد جز آنكه خداوند به او می­بخشد و اگر هم بر این دستور مواظبت كند نزدیك است كه مستجاب الدعوه بشود.

و نیز در همان رساله گرانقدر فرموده است:

بسمله آیه­ای از هر سوره است و خلوت آن هم نوزده روز است و كسی كه در این فن سر(س مكسور و ر مشدد) «بسم الله الرحمن الرحیم» فوتش بشود و از دستش برود پس طمع نكند كه چیزی برایش گشوده شود چون كه بسم ا... در گشوده و سر(س مكسور و ر مشدد) بخشیده شده است و فضایل آن هم خیلی زیاد است كه دیگر امت نمی­دانند و هر روز هم در خلوت نوزده هزار بار قرائت شود و كسی كه به این نوزده هزار بار بسمله تصرف نماید به كمال مطلق و سر محقق می­رسد و از متصرفین به سر  «بسم الله الرحمن الرحیم» می­گردد به نحو تصرف فائق تام...

بیان: آن كه فرمود: عدد قوای ظاهرش كه 786 بار است... قوای یك حرف و یا یك كلمه و یا یك جمله در اصطلاح ارثماطیقی، ارواح آنها هستند؛ چنانكه در اوائل این صحیفه گفته آمد كه «الحروف أشباح و الأعداد أرواح» أعنی ارواح و قوی در علم حروف به یك معنی­اند.قوه را در فنون علوم، اصطلاحاتی خاص است: در فلسفه، قوه در مقابل فعل است؛ در ریاضی گویند مثلا: سه به قوه چهار یعنی سه به توان چهار، و این قوه و توان در ریاضی جذر هم گویند كه چون عددی در خودش ضرب شد، عدد مضروب را جذر یا قوه جذر هم گویند كه چون عددی در خودش ضرب شد، عدد مضروب را جذر یا قوه گویند و حاصل آن را مجذور یا قوه ثانیه.پس قوه اولی جذر جمیع قوی است؛ و در علم حروف مراد از قوه روح حرف است؛ و در علم جفر اعدادی كه برای طرح 28 از آنها در عدد 28 تقسیم می­شود، خارج قسمت را قوه گویند و آنچه را كه باقی­مانده است، كسر گویند.آنگاه در جفر منبری از قوه و كسر از جدول تكسیر ابجدی حرف جواب گرفته می­شود به تفصیلی كه در دروس آفاقی بیان كرده­ایم و در معرفت نفس اطلاق قوی بر حواس ظاهر و مشاعر باطن رایج است؛ و نیز ارباب معقول، اعم از فیلسوف و عارف قوی را بر ملائكه با اختلاف و تفاوت مراتبشان اطلاق می­كنند...

ای عزیز! ذكر «بسم الله الرحمن الرحیم» را به دستور مذكور مغتنم بدار كه مفتاح سعادت است و در حضور و مراقبت كوش تا سلطان توحید صمدی را به علم الیقین،بلكه برتر از آن به عین الیقین، بلكه بالاتر از آن به حق الیقین، بلكه فراتر از آن به برد الیقین ادراك كنی و به مقام سراح نایل آیی.

لطیفه:عالم كتاب حق تعالی و مؤلف از كلمات وجودی نوری غیر متناهی است و این كتاب عینی تكوینی معانی نفس الأمری كتاب تدوینی أعنی قرآن حكیم است و ظهرت الموجودات عن «بسم الله الرحمن الرحیم».

 

به بسم الله الحمن الرحیم است              سراسر آنچه قرآن حكیم است

بود قرآن كتبی آیت عین                        بود هر آیت او رایت عین       

الف در عالم عینی الوف است                 بمانند الف دیگر حروف است

حروف كتبیش باشد سیاهی                 حروف عینی­اش نور الهی 

علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 2 فروردین 1395 :: نویسنده :

اسرار چند آیه در بیان علامه

علامه حسن زاده آملی

آقا! ذکر می خواهید، یکی از اسماء قرآن ذکر است، ذکر همان قرآن است، البته دقت داشته باشید چطور برای درس وقت معین دارید، برای قرآن هم همینطور باشد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در نوشتار «سفره رحمت رحیمیه»، چند نکته از علامه ذوالفنون حسن زاده آملی برای معرفتی بیشتر نسبت به کتاب خدا، بیان شد.

در ادامه، برخی از اسرار و برکات بعضی از آیات قرآن را، از زبان ایشان می خوانیم:

 

کلاس درس خدا

 

علامه حسن زاده می فرمودند:

«آقا! ذکر می خواهید، یکی از اسماء قرآن ذکر است، ذکر همان قرآن است، البته دقت داشته باشید چطور برای درس وقت معین دارید، برای قرآن هم همینطور باشد؛ یک درس را قرآن قرار دهید، در پیشگاهش به درس بنشینید، استاد هم خدا باشد!» (1)

 

 و فرمود:

«ذکر، یکی از نامهای قرآن شریف است: وَ القُرءَانِ ذِی الذِّکرِ (2)، إنَّانَحنُ نَزَّلنَاالذِّکرَوَإِنَّالَهُ لَحَافِظُونَ (3) چه بسا عزیزانی به بنده فرمودند که ذکری به ما بدهید؛عرض کردم: «مگر خود قرآن ذکر نیست؟»

 

ما در این درس و بحث، داریم با اصطلاحات و مفاهیم قرآنی نزدیک می شویم؛ حالا اینها را بدانیم و از متن قرآن و آن «ذکر» برکنار باشیم؟! ازهم اکنون خودتان را تعدیل بفرمایید، جوان هستید، قریب العهد به مبدأ هستید، بعدها در ادامه زندگی کارمشکل می شود...» (4)

 

سوره دخان

 

درباره فضیلت سوره دخان، از امام باقر علیه السلام حدیث شده که «هر كس سوره دخان را در نمازهاى فریضه و نافله خود بخواند، خداوند او را روز قیامت جزء امان یافتگان مبعوث خواهد فرمود، و او را زیر سایه عرش خود جا داده، و حسابش را آسان برسد، و نامه عملش به دست راستش داده شود.» (5)

 

مشابه این روایت، از امام صادق علیه السلام نقل گردیده است. (6)

 

علامه بزرگوار، حسن زاده آملی می فرماید:

«خواندن سوره دخان، موجب پیوند نفس با جهان ملکوت، و ارتباط نفس با ارواح و نفوس مجرده که از بدنهایشان جدا شده اند می شود.

این مطلب را برخی از اساتیدم -اعلی الله تعالی مقامه الشریف و رفیع درجاته- فرموده اند.» (7)

 

سوره واقعه

 

استاد حسن زاده آملی:

«سوره غِنى (واقعه) را بخوانید، تا غَنىّ در علم، و بعدا هم چیزهاى دیگرى شوید؛ چون روایت شده است.» (8)

 

یک اسم، یک دوا در «یس»

 

علامه عارف حسن زاده آملی نقل می فرمودند:

«یکی از مشایخ روایت می کرد که در سوره مبارکه یس، اسمی است که بر طرف می شود به برکت آن، کوری مادرزاد و پیسی.

 

او را گفتند که آیا اگر کسی تمام سوره را بخواند، نفعی از این مقوله که می گوید به او خواهد رسید؟

جواب داد:

هر گاه حکیم یک دوا را برای مرضی مقرر کرده باشد و آن دوا در دکان عطاری باشد و مریض برود تمام ادویه دکان او را بخورد، آیا نفعی به او خواد رسید؟ همچنین است این اعمال.» (9)

 

یادآور می شود که خواندن سوره یس فضیلت خودش را دارد، به عنوان نمونه:

و ابو بصیر از حضرت صادق علیه السلام روایت كرده كه فرمود: البتّه براى هر چیزى قلبى است و قلب قرآن سوره یس است پس هر كس در روز پیش از آنكه شام كند بخواند در روز آن از حفظ شدگان و روزى داده شدگان باشد تا شب كند و هر كس در شب بخواند پیش از آنكه بخوابد خدا بر او هزار فرشته مأمور كند تا او را از هر شیطانى پلیدى و از هر آفتى حفظ نماید... (روایت مفصل است و ادامه دارد.) (10)

 

سوره اخلاص

 

عبد اللَّه بن مسعود گوید: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:

یَعْجِزُ أَحَدُكُمْ أَنْ یَقْرَأَ كُلَّ لَیْلَةٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ؛ آیا فردى از شما توان آن را ندارد كه هر شب یك سوم قرآن را بخواند؟

 

عرض كردند: چه كسى قادر خواهد بود كه چنان كند؟ فرمود:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُلُثُ الْقُرْآن؛ سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد یك سوم قرآن است. (11)

 

و از امام صادق علیه السلام حدیث است که: پدرم (علیه السلام) می فرمود:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُلُثُ الْقُرْآنِ وَ قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ رُبُعُ الْقُرْآن‏ (12)؛ سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد یك سوّم قرآن است و سوره قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ یك چهارم قرآن است‏. (13)

 

علامه حسن زاده آملی توضیح می دهند:

«در روایات فریقین آمده است كه: سوره اخلاص ثلث قرآن است و قرائت آن معادل ثلث قرآن. بیانش این است كه اصول دین توحید و نبوت و معاد است و سوره اخلاص توحید است، لذا اگر آیات توحیدیه قرآن را یك جا در نظر بگیریم، سوره اخلاص همه آنها را حائز است؛

 و قرائت را مراتب بى نهایت است، مطابق مراتب قرآن؛ و از این مراتب، یك مرتبه آن قرائت این نشئه عنصرى است كه با دهن و لفظ است؛ و  به مراتب عوالم، در روایت آمده است كه: اقْرَأْ وَ ارْقَ‏ [بخوان و بالا برو] (14)، پس چون سوره اخلاص را بخوانى و بالا بروى، یك ثلث قرآن را قرائت كرده اى.» (15)

 

تاثیر مداومت بر آیه نور

 

آیت الله حسن زاده آملی می نویسد:

«اكثار و دوام آیه نور موجب انكشاف حقایق است؛ چنان كه خودش نور است، نور عین و عین نور است؛ و با آداب آن، نور على نور است؛ چنان كه عددش نور است و با این عدد كه در نزد خواص با شرائطى منظور است، سبب شرف حضور باهر النّور مولود عام نور است.

 

از رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم است كه: اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و فى سمعى نورا و فى بصرى نورا؛ خداوندا در هر یك از دل و گوش و دیده ام نورى قرار ده.» (16)

 

یاد آور می شود که آیه نور که بسیار مورد بحث و تدقیق مفسران و محققان قرا گرفته، آیه 35 سوره مبارکه نور می باشد: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ  مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ...وَ اللَّهُ بِكلُ‏  شىَءٍ عَلِیم‏

 

یک از برکات آیة الكرسى

 

از آیات عجیبی که در بزرگی و فضیلت  و برکات آن، مطالب زیادی در روایات و تفاسیر بیان شده است، «آیة الکرسی» می باشد که یک نمونه از برکاتش درمان درد چشم و حفظ نور چشم است.

 

در حدیث است که:

إِذَا اشْتَكَى أَحَدُكُمْ عَیْنَیْهِ فَلْیَقْرَأْ آیَةَ الْكُرْسِیِّ وَ لْیُضْمِرْ فِی نَفْسِهِ أَنَّهَا تَبْرَأُ فَإِنَّهَا تُعَافَى إِنْ شَاءَ اللَّه‏ (17)

هر گاه كسى از شما گرفتار درد چشم شد، آیة الكرسى را بخواند و در دل چنین پندارد كه خوب مى‏شود (با اعتقاد نیك به بهبود یافتن آن بخواند)، پس ان شاء اللَّه بهبود یابد. (18)

 

علامه حسن زاده آملی می فرماید:

 

«دست بر دیدگان مى گذارى و آیة الكرسى را براى حفظ نور چشم مى خوانى، در این حال نفس ناطقه گوهر آن سویى از توجه به ملكوت نیرو مى گیرد، و به تصور و تعمل و انشاء خود در قُوا و محل آنها و در اعضاء و جوارح خود اثر مى گذارد كه توجهات و تصورات نفسانى را در بدن و قوى و احوال آن تأثیرى بسزا است، فافهم.» (19)

 

آیات آخر سوره فرقان

 

آیت الله حسن زاده آملی نگاشته اند:

 

«چند آیه آخر سوره مباركه فرقان، از آیه‏ «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً» تا آخر سوره، براى اهل بصیرت دستور العمل كلّى است.

 

خداوند سبحان توفیق عطا فرماید كه قرآن كریم را كه همه آن دستور العمل و برنامه الهى مدینه فاضله ساز و انسان ساز است كه:إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ‏ در متن امور و شئون زندگى خودمان بكار بندیم.

 

همچنان كه درست نگهدارى هر صنعت را كتابى و دفتر و دستورى است انسان را نیز كه بزرگترین صنعت الهى است كتابى به نام قرآن است كه دستور صانع این صنعت عظیم براى حفظ و درست نگهدارى و به كمال و سعادت رساندن آن است و اللَّه سبحانه ولى التّوفیق.» (20)


پی نوشت ها:

(1)   سایت صالحین به نقل از کتاب «جمع پراکنده»

(2)   سوره ص، آیه 1

(3)   سوره الحجر، آیه 9

(4)   شرح اشارات وتنبیهات ابن سینا، نمط ششم، علّامه حسن زاده آملی

(5)   مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص91؛ ترجمه جوامع الجامع، ج‏5، ص543؛ ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏22، ص282

(6)   المصباح للكفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص445

(7)   سایت صالحین به نقل از کتاب «جمع پراکنده»

(8)   پندهاى حكیمانه علامه حسن زاده آملى، عباس عزیزى

(9)   کتاب پندهای حکیمانه در آثار علامه حسن زاده آملی و کتاب جمع پراکنده

(10) ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص360؛ ترجمه جوامع الجامع، ج‏5، ص232

(11)  معانی الأخبار، ص191؛ معانی الأخبار- ترجمه محمدى، ج‏1، ص418-419، باب 182

(12) الكافی، ج‏2، ص621، باب فضل القرآن

(13)  اصول كافى- ترجمه كمره‏اى، ج6، ص447

(14)   تفسیر القمی، ج‏2، ص260؛ الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص606، باب فضل حامل القرآن؛ من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص628

(15)   پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی، عباس عزیزی

(16)   در آسمان معرفت، ص77؛ انسان و قرآن، ص79؛ منهاج النجاح فی ترجمة مفتاح الفلاح، مقدمه‏2، ص25

(17)   الخصال، ج2، ص616؛ بحار الأنوار، ج‏10، ص95، باب7

(18) احتجاجات- ترجمه جلد چهارم بحار الانوار، ج2، ص90؛ تحف العقول- ترجمه جعفرى، ص96

(19)  هزار و یک نکته

(20)   منهاج النجاح فی ترجمة مفتاح الفلاح، مقدمه‏2، ص26

تهیه و فرآوری : حامد رهنما ، گروه حوزه علمیه تبیان





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ

کانال تلگرام
سیر و سلوک. کشکول بروجردی
https://telegram.me/kashkooleboroojerdii

هوالحی
یامن لا اله الاهو
مخفی نماند بر طالبان حقیقت و سالکان کوی محبت که انفع المعارف معرفت نفس ناطقه انسانی است از انچه موجب کمالات اوست یا رذائل و نقصان او که خدای سبحان در قران فرقان فرمود (فالهمها فجورها وتقواها) لذا بعداز معرفه الله در قوس نزول معرفتی شریفتر از معرفت نفس نیست که همان شیوه اساتید بزرگوارما و مرحوم سید علی اقای قاضی طباطبایی است . این حقیر فقیر سراپا تقصیر مدعو به رضا بن محمد بن امرالله بن علی بن شهباز بن حاج علی عسکر بروجردی بران شدم انچه از خرمن وجود بزرگان حیا تلمذ نموده ویا از صحف نوریه عرفانیه انها دریافت نموده ونکاتی را یادداشت برداشته ام در محضر دوستان و برادران ایمانی قرار دهم که تقدیر اینگونه رقم خورد که ان پرده نشین شاهد بازاری شود (الهم وفقنا بما تحب وترضی)وسلام علیکم و علینا وعلی عبادالله الصالحین

کشکول ، مجموعه ای است از عبارات کوتاه و ارزنده در تمام زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اخلاقی ، مذهبی ، هنری ، تاریخی ، سیاسی ، اقتصادی ، ادبی ، طنز ، ضرب المثل و ... که برای جمع آوری و تنظیم این نوشتار مطالعه و زحمت فراوانی کشیده شده است که به آسانی انسان می تواند آن را در حافظه ی خود ضبط و در تمام طول عمر استفاده کند . چرا که در زندگی ماشینی و پررنج و بی حوصلگی و خستگی امروز ، اشخاص کمتر وقت می کنند کتاب یا مجله ای حتی مقاله ای در یک روز ، گاهی در ماه و سال بخوانند و پس از خواندن نمی دانند هدف نویسنده چه بوده و چه نتیجه ای از آن گرفته است و گاهی انسان چهارصد صفحه از یک کتاب را می خواند ، حتی یک جمله ی مفید و آموزنده ای به دست نمی آورد .


مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره مطالب و موضوعات وبلاگ چیست ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :