تبلیغات
کشکول بروجردی - مطالب هفته دوم بهمن 1394
کشکول بروجردی
کشکول .عرفان . سیروسلوک. پرسش و پاسخ .علوم غریبه . مناظره. پاسخ به شبهات.توصیه اخلاقی
یکشنبه 11 بهمن 1394 :: نویسنده :
باران به بغض یک زن تنها نیاز داشت

شیشه برای گریه فقط " ها " نیاز داشت


آهش دوباره شیشه ی درمانده را گرفت

زن بغض کرده بود و کسی را نیاز داشت


انگشت روی شیشه کشید و نوشت : غم

"غم" گریه شد دورنش و حالا نیاز داشت _


سر روی زانویش بگذارد که هق هق اش

جایی برای دفن صداها نیاز داشت


باران به شیشه خورد و غمش خورده شد ، وبعد

دل ، درد می کشید و مداوا نیاز داشت


دلشوره ای گرفت و شبش تلخ تلخ شد

چون ماهیان تشنه به دریا نیاز داشت


زل زد به جاده ، سرخ شد و پرده را کشید

جیغ بنفش پرده تماشا نیاز داشت


این بغض لعنتی که امانش نداد ، رفت...

یک زن به شانه های تو این جا نیاز داشت ...




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مکاشفه آیت الله خویی به روایت خود ایشان




ماجرای مکاشفه ایت الله العظمی خویی و سید علی اقای قاضی  رحمه الله علیهما




خود علامه خویی گفته است: من در ایامی که در نجف اشرف مشغول تحصیل علوم دینی بودم، بیشتر مقید به آداب و سنن و اوراد و اذکار بودم و گاهی در مجلس پر فیض مرحوم آیت‌الله سید علی قاضی شرکت می‌کردم و از انفاس قدسیه آن بزرگوار بهره می‌بردم تا اینکه روزی به ایشان عرض کردم: چیزی به من یاد بدهید و دستورالعملی بگویید که من انجام بدهم؛ ایشان دستورالعملی را دادند و گفتند: چهل روز به این دستور، عمل کن! و من مشغول انجام آن اعمال شدم و چون روز چهلم شد، برای من حالت مکاشفه‌ای رخ داد و من همه حوادث و چگونگی زندگی و آینده خود را مشاهده کرده و دیدم در بالای منبر درس می‌گویم و در منزل نشسته‌ام مردم می‌آیند و می‌روند، نماز جماعت و مراجعات اینکه رسید به جایی که یک مرتبه شنیدم کسی بالای گلدسته حضرت می‌گوید: انا لله وانا الیه راجعون، ایها الناس! با کمال تأسف، آیت‌الله خویی از دنیا رفت و در این جا آن حالت از من برطرف شد و به حال عادی برگشتم.

وقتی ماجرای این مکاشفه به گوش سیدالعرفا میرزا علی اقای قاضی رسید فرمود....

اگر اندکی طاقت می اورد قبر . برزخ و قیامت خود را هم میدید

القصه اینکه ...
 بنده حقیر رضا عسکری از موثقی نقل میکنم که ....
امروز بسبب امری در رامسر مهمان عزیزانی بودیم . بمصداق ( الکلام یجور الکلام )
حرف از چشم برزخی و علم لدنی و پاره ای علوم غریبه افتاد
میزبان اصرار داشت که مثلا شما فلان مطلب را از کجا میدانید . انکار کردیم موثر نشد . ناچار عنوان شد منبع کجاست ... مقداری هم حساب از دستمان خارج شد و حرفهایی زدیم ....
از بزرگواری ان و نتیجه اعمالی که انجام داده است در عالم برزخ
لکن اگر تحمل میکرد و بحث را منحرف نمیفرمود
به او میگفتیم در عالم برزخ جایش کجاست . عمل صحیح از سقیمش را جدا میکردیم .
افسوس که او تحمل نکرد و به همان ناچیز اکتفا فرمود
( ذلک فضل الله یوءتیه من یشاء)

برادر جان
انسان در مسائل عرفانی و معرفتی نباید عجول باشد . بگذار تا کلام در بستر خودش قرار بگیرد
و تو ان صیاد معارف الهیه باش و خوشه چین خرمن معرفت

هنوز از جدایی ما از ان عزیزان10 دقیقه نگذشته بود که ما را برای گفتن منبع فلان مطلب که خود اصرار داشتند بدانند محکوم کردند و گفتند
هرکه را اسرار حق اموختند ... مهر کردند و لبانش دوختند
 گفت من که در او تقوایی ندیدیم ... مگر در من گناه کبیره ای دیده بود ؟
گفت ما را با علومش بازی داد
گفت .....
گفت ...............
عزیز من فهم حرف دیگران هنر است ... رد کرد حرف دیگران هنر نیست
شاید دیگر پیش نیاید کسی دهانش باز شود
پس خودت را دریاب که از این نمد برای خود کلاهی تهیه کنی و توشه اخرت نمایی
نه اینکه با تهمت و بهتان به سالکان کوی پارسایی
اتش در انبار خود بیندازی و خرمن عمر و حسنات را دود و خاکستر نمایی

افسوس که این مزرعه را اب گرفته
دهقان مصیبت زده را خواب گرفته

و اخر دعوانا الحمد لله رب العالمین








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 9 بهمن 1394 :: نویسنده :
رهبر پیروان دین مندائی که در شهر اهواز زندگی می کرد درگذشت.
گنزبرا "جبار چحیلی" معروف به "شیخ جبار طاووسی" رهبر مندائیان (صابئین) جهان روز بیست و هفتم دی ماه در سن 91 سالگی در منزل مسکونی اش در اهواز درگذشت.
مندائیان یا صابئین به پیروان حضرت یحیی گفته می شود. پیروان این دین در حاشیه رود کارون، دجله و فرات در استان های خوزستان و جنوب عراق زندگی می کنند. نام این دین و پیروانش بارها در قرآن کریم آمده است.
نگاهی به دین مندائیی ها
پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که قریب 1800 سال در ایران سکنی دارند.
جمعیت کل مندائیی ها در جهان 75 هزار نفر است
دکتر مسعود فروزنده، نویسنده کتاب "ایران سرزمین صلح ادیان" می‌گوید:
قوم صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی هستند که نزدیک به 1950 سال پیش به دلیل اذیت و آزار برخی از اهالی شهر قدس (اورشلیم) به سوی رودخانه فرات مهاجرت و در شهرهای بغداد، بصره، عماره، خرمشهر و هویزه و شوشتر مستقر شدند.
صابئین در روزهای یکشنبه در آب جاری کارون غسل تعمید می‌کنند. قبله‌شان سمت شمال آسمانی است. نمازشان رکوع و سجود ندارد. سه بار در روز نماز می‌خوانند. ازدواج دارند اما طلاق ندارند.دروغ نمیگویند و بسیار ارام و متین هستند.
صابئین هیچ عضو جدید نمی‌پذیرند. روحانیون‌شان برای شعائر دینی پولی دریافت نمی‌کنند!! بلکه خود صاحب شغل هستند. بیشتر به زرگری و نقره‌کاری مشغولند. عید نوروز را جشن می‌گیرند. به غذاهای گیاهی و ماهی علاقه دارند . ذبح شان با چاقو است .
علاوه بر این، عروس و داماد قبل از محرم شدن باید غسل تعمید شوند و یکی از قسمت‌های جالب عروسی آنها این است که روحانی سر عروس و داماد را سه بار به آهستگی به هم متصل می‌کند که نمادی از وصل روحانی آنهاست.
آنها در سال 34 روز روزه می گیرند. برای باقی ماندگان طوفان نوح یک غذای متبرک مثل خیرات درست می‌کنند که حریصه نام دارد که با عدس تهیه می‌شود.
لباس مراسم تعمید همگی سفید و از جنس کتان است. در حین تعمید روحانی تعمید کننده باید عصایی از درخت زیتون در دست داشته باشد. معبد یا مسجد آنها مندی نام دارد که به معنای عقل و عرفان است و از نی و حصیر تهیه می‌شود و باید به سمت شمال آسمانی باشد. اسم کتاب مقدس شان "گنزا ربا" به معنای گنج بزرگ است. سازمان دینی صابئین ساده است.
گنجور یا گنزورا عنوان مرجع دینی‌شان است. بعد از رتبه گنجور رتبه ترمیده است و در اخر رتبه اشکندا (یاور) قرار دارد.
نزدیک به 120 واژه فارسی به ادبیات مندایی وارد شده و نام‌های ایرانی باستان در بین آنها متداول است. زنان با مردان برابر هستند !! و جالب اینکه هر مندایی یک نام شناسنامه‌ای دارد و یک نام دینی که نام دینی بر اساس نام مادر است. زبان مندایی شاخه‌ای از زبان آرامی قدیمی است. خط مندایی هم در نوع خود جالب است شاید بتوان گفت ترکیبی از خط عبری و مانوی است.
فروزنده درباره اینکه چرا این دین تا کنون ناشناخته و مجهول باقی مانده است ، چنین می گوید: آنها خودشان نمی‌خواستند شاید یک دلیلش این است که بایستی به خاطر آیین غسل تنها در کنار رودخانه‌های منطقه گرمسیری مانند فرات و کارون زندگی کنند چون به دلیل گرما در اکثر روزهای سال می‌توانستند در آب جاری تعمید بجا آورند. از طرف دیگر آنها به سیاست هیچ علاقه‌ای ندارند و تبلیغ و تبشیر و عضوگیری در این دین وجود ندارد یعنی ورود ممنوع و خروج آزاد است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ

کانال تلگرام
سیر و سلوک. کشکول بروجردی
https://telegram.me/kashkooleboroojerdii

هوالحی
یامن لا اله الاهو
مخفی نماند بر طالبان حقیقت و سالکان کوی محبت که انفع المعارف معرفت نفس ناطقه انسانی است از انچه موجب کمالات اوست یا رذائل و نقصان او که خدای سبحان در قران فرقان فرمود (فالهمها فجورها وتقواها) لذا بعداز معرفه الله در قوس نزول معرفتی شریفتر از معرفت نفس نیست که همان شیوه اساتید بزرگوارما و مرحوم سید علی اقای قاضی طباطبایی است . این حقیر فقیر سراپا تقصیر مدعو به رضا بن محمد بن امرالله بن علی بن شهباز بن حاج علی عسکر بروجردی بران شدم انچه از خرمن وجود بزرگان حیا تلمذ نموده ویا از صحف نوریه عرفانیه انها دریافت نموده ونکاتی را یادداشت برداشته ام در محضر دوستان و برادران ایمانی قرار دهم که تقدیر اینگونه رقم خورد که ان پرده نشین شاهد بازاری شود (الهم وفقنا بما تحب وترضی)وسلام علیکم و علینا وعلی عبادالله الصالحین

کشکول ، مجموعه ای است از عبارات کوتاه و ارزنده در تمام زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اخلاقی ، مذهبی ، هنری ، تاریخی ، سیاسی ، اقتصادی ، ادبی ، طنز ، ضرب المثل و ... که برای جمع آوری و تنظیم این نوشتار مطالعه و زحمت فراوانی کشیده شده است که به آسانی انسان می تواند آن را در حافظه ی خود ضبط و در تمام طول عمر استفاده کند . چرا که در زندگی ماشینی و پررنج و بی حوصلگی و خستگی امروز ، اشخاص کمتر وقت می کنند کتاب یا مجله ای حتی مقاله ای در یک روز ، گاهی در ماه و سال بخوانند و پس از خواندن نمی دانند هدف نویسنده چه بوده و چه نتیجه ای از آن گرفته است و گاهی انسان چهارصد صفحه از یک کتاب را می خواند ، حتی یک جمله ی مفید و آموزنده ای به دست نمی آورد .


مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره مطالب و موضوعات وبلاگ چیست ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :