تبلیغات
کشکول بروجردی - مراتب توحید :استاد صمدی آملی
کشکول بروجردی
کشکول .عرفان . سیروسلوک. پرسش و پاسخ .علوم غریبه . مناظره. پاسخ به شبهات.توصیه اخلاقی
پنجشنبه 19 اسفند 1395 :: نویسنده :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اولین اصل اصول دین ما توحید  است حال باید بدانیم که ایا موحد حقیقی هستیم یا نه یا در چه مرحله ای از توحید هستیم لذا باید به تحقیق به فهم اسرار دینمان برسیم

 

انحاء وحدت
قول اول نظریه وحدت مطلقه
این دسته معتقدند وجود یک واحد شخصی منحصر به حق تعالی است همان گونه که اقای الف شخص خاصی است و اقای ب شخص خاص دیگری است وجود نیز در نظام هستی یک وجود شخصی و عددی است که این وجود شخصی همان خداوند سبحان است یعنی وجود منحصر به فردی است که واجب بالذات می باشد طبق بیان این گروه غیر حق متعال چیز دیگری وجود ندارد و وجود بیش از یک مصداق خارجی مصداق دیگری ندارد و ان هم فقط خداوند متعال است غیر خداوند اعم از اسمان و زمین و ماه وخورشید و دیگر موجودات نظام هستی جز وهم وخیالی از جانب ما چیز دیگری نیستند چون ایشان قائل به وحدت وجود هستند ان هم با این معنایی که گفته شد به این دسته قائلین به وحدت مطلقه می گویند  ایشان معتقدند که غیر حق متعال چیز دیگری وجود ندارد و وجود حق وجود شخصی عددی است نه وجود سعی فلسفی اقلا میرزا محمد رضا الهی قمشه ایی (رح) میفرماید اینها کسانی هستند که چشم راستشان میبیند اما چشم چپشان نابینا است چون فقط وحدت مطلقه حق را می بینند و غیر حق را هیچ  پوچ می پندارند لذا در همان عبارت اول دروس معرفت نفس که فرمودند ما موجودیم وجز ماهمه موجود با این گروه به مقابله بر میخیزیم چون انها غیر حق متعال چیز دیگری را وجود نمی دانند و ما می گوییم اینگونه نیست بلکه ما و همه موجودات دیگر نیز وجود داریم به تعبیر استاد علامه این نظریه با بسیاری از قوائد فلسفه و حکمت مانند قائده علییت و معلولییت مخالف است لذا ان را نه راسخین در حکمت متعالیه می پذیرند و نه شامخین در عرفان الهیه هیچ کدام از اساطین فن فلسفه و عرفان ان را نمی پذیرند اگر چه ظاهر فرمایش این اقایان چینین مطلبی را به ذهن می اورد مثل ان شعر جناب جامی که فرمود
کل مافی الکون وهم او خیال                    اوعکوس فی المرایا او ظلال
یعنی هر انچه را که شما در عالم می بنیند همه وهم و خیال می باشند بلکه همانند عکسهایی در ایینه ها یا سایه ها می باشند ممکن است ظاهر فرمایش این بزرگان چنین ایهامی را ایجاد کند اما حرف اقایان این نیست و ما باید به سر حرفهایشان برسیم تا انشاالله در سیر نظریه ها ببینیم حرف انها در کدام قسم از این پنج نظریه قرار می گیرد

قول دوم ( نظریه وحدت سنخیه )

دسته دوم می گویند ما یک وجود دارم اما وحدت وجود ان طوری که قائلین به وحدت مطلقه می گفتند یعنی وحدت شخصیه فردیه عددیه نیست بلکه وحدت سنخیه است به این معنی که همه اشیای عالم یک وجودند و همه در سنخ وجود باهمدیگر اشتراک دارند مثلا می فرمایید حیوانات جنگلی همه در سنخ حیوانیت با هم شریکنند منتهی مثلا گاو یک نوع خاص است و گوسفند هم نوع دیگر اگرهمه اینها را با اصل حیوانیت بسنجیم اگر چه از ان جهت که محدود به حد خاصی اند نوع خاصی را تشکیل می دهند اما از ان جهت که در وحدتی به نام حیوانیت با یکدیگر مسانخت و مشابهت دارند که یک مفهوم کلی به نام حیوان را از این معنی واحد استخراج می کنیم که این مفهوم کلی بر همه افرادش –اعم از گاو و گوسفند و گرگ و غیره – صادق است  بر اساس قول دوم حقیقت واحده و وحدت سنخیه ای به نام وجود مصادیق فراوان دارد که این مصادیق در شدت و ضعف وحود با یکدیگر تفاوت دارند زیرا ما به الاشتراک ابنها عین مابه الامتیاز انهاست یعنی همان چبزی که در انها باعث اشتراک شده ( وجود) همان چیز باعث تمایز و جدایی انها شده است همانند نوری که در افتاب و شمع به اشتراک وجود دارد و همین نور به شدت و ضعف باعث تمایز هریک از افتاب و شمع می شود مصداقی از وجود به نام حق تعالی از جهت شدت در بالا ترین مصادیق وجود قرار گرفته است و موجودات دیگر به مراتب پایینتر از ان قرار دارند  پس همه موجودات در اصل وجود با یکدیگر مشابهت دارند و به یک حقیقت میرسند اگرچه مصادیق ان گوناگون باشد چه اینکه در منطق می فرمایند انسان یک مفهموم کلی است که مصادیق فراوان دارد  در اینجا وجود یک حقیقت سنخیه است که در خارج تحقق دارد نه در موطن ذهن یعنی ما الان نمی خواهیم از وجود یک مفهوم ذهنی بسازیم بلکه می خواهیم موجود متحقق در خارج را مورد ملاحظه قرار دهیم منتهی وقتی افراد این وجود خارجی را با یکدیگر می سنجیم می گوییم فردی از انجا که حق تعالی نام دارد بی حد و حصر است و غیر او هر کدام از موجودات دیگر در حد معینی وقوف دارند و کمالات خاصی را دارایند که افراد دیگر یا ان کمالات را ندارند و یا کمالاتی غیر از انها را دارایند مثلا می گوییم کمالات حیوان بیش از کمالات نبات و کمالات انسان بیش از کمالات حیوان است
خلاصه این قول اینکه تفاوت موجودات در اصل سنخیت وجود نیست بلکه همه در اصل وجود مساوی و یکسانند اختلاف و تفاوت موجودات در نحوه کمالات انهاست که البته کمالت نیز جز شدت و ضعف وجود چیز دیگری نیستند ان که علمش بیشتر است و فهم و شعور بالاتری دارد انسان نامیده میشود و انکه فهم و شعور پایین تری دارد حیوان
خداوند هم که مصداق اتم و کامل اصل  سنخیت وجود است صاحب علم مطلق است و غیر او علم مقید دارند این قول فهلویون است و ما فعلا مخالفتی با انها ندارم مگر اینکه وقتی بالاتر رفتیم به انها میگوییم تعالو   در این مقدار توقف نکنید که بالاتر خبرهای است .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 10 مرداد 1396 01:14 ق.ظ
It's in fact very difficult in this busy life to listen news
on Television, thus I simply use internet for that reason, and
get the most recent news.
جمعه 26 خرداد 1396 01:17 ق.ظ
علی جان

می روی با فرق خونین
پیش بازوی کبود

شهر بی زهرا که مولا!
قابل ماندن نبود

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابیطالب علیه السلام
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:51 ق.ظ
Nice weblog here! Additionally your website so much up very fast!
What web host are you using? Can I am getting your associate link in your host?
I desire my web site loaded up as quickly as yours
lol
thanks
certainly
دوشنبه 21 فروردین 1396 11:41 ق.ظ
Greetings! This is my 1st comment here so I
just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your blog posts.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that cover the same subjects?
Thanks for your time!
دوشنبه 14 فروردین 1396 06:04 ب.ظ
Hello there, I found your web site by way of Google at the same time as searching for a related topic,
your web site got here up, it looks good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

Hello there, just became aware of your blog thru
Google, and found that it's really informative.
I'm going to be careful for brussels. I'll appreciate should you proceed
this in future. Lots of other folks will likely be benefited from your writing.
Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

کانال تلگرام
سیر و سلوک. کشکول بروجردی
https://telegram.me/kashkooleboroojerdii

هوالحی
یامن لا اله الاهو
مخفی نماند بر طالبان حقیقت و سالکان کوی محبت که انفع المعارف معرفت نفس ناطقه انسانی است از انچه موجب کمالات اوست یا رذائل و نقصان او که خدای سبحان در قران فرقان فرمود (فالهمها فجورها وتقواها) لذا بعداز معرفه الله در قوس نزول معرفتی شریفتر از معرفت نفس نیست که همان شیوه اساتید بزرگوارما و مرحوم سید علی اقای قاضی طباطبایی است . این حقیر فقیر سراپا تقصیر مدعو به رضا بن محمد بن امرالله بن علی بن شهباز بن حاج علی عسکر بروجردی بران شدم انچه از خرمن وجود بزرگان حیا تلمذ نموده ویا از صحف نوریه عرفانیه انها دریافت نموده ونکاتی را یادداشت برداشته ام در محضر دوستان و برادران ایمانی قرار دهم که تقدیر اینگونه رقم خورد که ان پرده نشین شاهد بازاری شود (الهم وفقنا بما تحب وترضی)وسلام علیکم و علینا وعلی عبادالله الصالحین

کشکول ، مجموعه ای است از عبارات کوتاه و ارزنده در تمام زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اخلاقی ، مذهبی ، هنری ، تاریخی ، سیاسی ، اقتصادی ، ادبی ، طنز ، ضرب المثل و ... که برای جمع آوری و تنظیم این نوشتار مطالعه و زحمت فراوانی کشیده شده است که به آسانی انسان می تواند آن را در حافظه ی خود ضبط و در تمام طول عمر استفاده کند . چرا که در زندگی ماشینی و پررنج و بی حوصلگی و خستگی امروز ، اشخاص کمتر وقت می کنند کتاب یا مجله ای حتی مقاله ای در یک روز ، گاهی در ماه و سال بخوانند و پس از خواندن نمی دانند هدف نویسنده چه بوده و چه نتیجه ای از آن گرفته است و گاهی انسان چهارصد صفحه از یک کتاب را می خواند ، حتی یک جمله ی مفید و آموزنده ای به دست نمی آورد .


مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره مطالب و موضوعات وبلاگ چیست ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :