تبلیغات
کشکول بروجردی - شرح تفصیلى عوالم مقدّم بر عالم خلوص
کشکول بروجردی
کشکول .عرفان . سیروسلوک. پرسش و پاسخ .علوم غریبه . مناظره. پاسخ به شبهات.توصیه اخلاقی
جمعه 31 اردیبهشت 1395 :: نویسنده :
موضوع: شرح تفصیلى عوالم مقدّم بر عالم خلوص

 ایمان اكبر

وقتى كه دل سالك به نور اسلام اكبر منوّر گردید گاه و بیگاه بر او حالى دست مى‏دهد كه علاوه بر ادراك شعورى مشاهده مى‏كند كه هر چه هست مستند به بارى تعالى است و به عبارت دیگر خداى را در همه احوال حاضر و ناظر مى‏یابد، و این همان مرحله شهود و اسلام اكبر است. و چون هنوز به سرحدّ كمال نرسیده است كه به تمام اركان بدن سرایت كند و اعضاء و جوارح را متصرّف گردد لهذا موانع مادّیّه و مشاغل و شواغل طبیعیّه او را از این حال صرف نموده و در حال اشتغال به شغلى آن شهود را از دست مى‏دهد و غفلت او را مى‏گیرد. لذا باید سالك با عزم راسخ ایستادگى نموده و آن حال را به مقام ملكه بالا برد و به كمال برساند تا شواغل خارجیّه نتوانند مسیر شهودى سالك را تغییر دهند و بر حال او غلبه كنند. لذا باید این اسلام را از مقام دل به مقام روح سرایت دهد تا آن اجمال به تفصیل پیوندد، و به امر روح آن حالت تمام قواى ظاهرى و باطنى را فرا گیرد و از حال به ملكه برسد. و این مقام همانست كه عرفاء از آن تعبیر به احسان مى‏نمایند چه خداوند كریم در قرآن مجید مى‏فرماید: وَ الَّذینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا، ولى به این اكتفا ننموده پس از آن مى‏فرماید:وَ إنَّ اللَهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ2

بنا براین مجاهد فی سبیل الله تا به مرتبه احسان نرسد نتواند بر سبل هدایت الهیّه دست یابد.از حضرت رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله سؤال كردند كه معنى احسان چیست؟ فرمود: أن تعبد الله كأنّك تراه، و ان لم تكن تراه فإنّه یراك.3

یعنى: باید انسان چنان خداى را عبادت كند كه او را ببیند و اگر بدین كیفیّت قادر بر عبادت او نباشد در مرحله متأخّر چنان خداى را عبادت كند كه گوئى خداى او را مى‏بیند.

تا هنگامى كه اسلام اكبر سالك به ایمان اكبر نرسیده فقط گاه و بیگاه بر او حال احسان دست داده و عبادات را با شوق و رغبت و میلى وافر انجام مى‏دهد امّا وقتى كه به ایمان اكبر رسید از حال احسان به ملكه محسنین مى‏رسد. در این موقع جزئیّات و كلّیّات افعال سالك از سرچشمه شوق و میل و رغبت آب خورده همه را به طیب خاطر اتیان مى‏كند، زیرا در این موقع ایمان به روح سرایت كرده و چون روح سلطان و فرمانفرماى جمیع اعضاء و جوارح است همه را به كار خود وامى‏دارد و كار بر همه سهل و آسان مى‏گردد، همه آنها منقاد و مطیع روح بوده و دقیقه‏اى از آنات از اطاعت او سر باز نمى‏زنند. خداوند تبارك و تعالى در حقّ این طائفه مى‏فرماید:قَدْ أفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذینَ هُمْ فی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ * وَ الَّذین هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ4

چون اشتغال به لهویّات متفرّع بر میل و رغبت به آنهاست و سالك مؤمن به ایمان اكبر كه به مرتبه احسان رسیده و در او ملكه شده ابدا میل و رغبتى به آنها ندارد، و از طرف دیگر چون مى‏داند كه دو محبّت و شوق در یك دل جاى نمى‏گیرد لقوله تعالى: ما جَعَلَ اللَهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فی جَوْفِهِاگر در دل سالكى میل و رغبت به امور لهویّه باشد إنّا 6كشف مى‏كنیم كه میل و رغبت الهى در او نبوده و چنین قلبى منافق خواهد بود، چه در مورد امور راجع به خداى تعالى اظهار میل مى‏كند و در امور لغویّه و لهویّه نیز رغبت و میل دارد. و این نفاق، نفاق اكبر است كه در مقابل ایمان اكبر قرار دارد، و تسلیم و اطاعت قلبى آن متولّد از رغبت و اشتیاق باطنى نیست بلكه متولّد از عقل و زائیده خوف و ملاحظه‏كاریهائى است كه در انسان پدید مى‏گردد. و اشاره به

 همین نفاق است قوله عزّ من قائل:

وَ اذا قَامُوا الَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالَى7

سالك هنگامى به ایمان اكبر مى‏رسد كه هیچ درجه از درجات این نفاق در او نباشد و به هیچ وجه افعال او ناشى از مدركات عقلیّه و صلاح اندیشى و محافظه كارى و مسبّب از خوف نباشد بلكه صرفا بر اساس اشتیاق و محبّت و به داعیه عشق و میل و رغبت انجام گیرد.

-----------------------------

(1)- آیه 69، از سوره 29: عنكبوت: و آنانكه در راه ما مجاهده كردند البتّه به راههاى خودمان هدایتشان مى‏كنیم... و مسلّما خداوند با نیكوكاران است‏.

(2)- 69:29 و مسلّما خداوند با نیكوكاران است‏.

(3)-  آنچنان خدا را بپرستى كه گویا او را مى‏بینى، و اگر این توان در تو نیست كه او را ببینى، اینطور پرستش كن كه او تورا مى‏بیند.

(4)- آیه 1 تا 3، از سوره 23 مؤمنون: براستى كه مؤمنان رستگار شدند، آنانكه در نمازشان خشوع دارند، و آنانكه از لغو و بیهوده رو گردانند.

(5)- آیه 4، از سوره 33: احزاب: خداوند براى یك مرد دو دل در درونش ننهاده است‏.

(6)- در اصطلاح، «برهان انّى»، پى بردن به علّت و مؤثّر از راه معلول و اثر را گویند.

(7)-آیه 142، از سوره 4: نساء: و چون به نماز ایستند به حال كسالت ایستند.

 

 

صفحه 61 تا 64 رساله لب اللباب فی سیر سلوک اولواللالباب علامه عارف حاج سید محمد حسین طهرانی

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:05 ق.ظ
Usually I do not read post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to take a look at
and do so! Your writing taste has been amazed me.
Thanks, very nice article.
دوشنبه 28 فروردین 1396 12:12 ب.ظ
This is a topic that's close to my heart...
Thank you! Exactly where are your contact details though?
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:53 ق.ظ
I do accept as true with all the ideas you've introduced in your post.
They're really convincing and will definitely work. Still, the posts
are very brief for starters. May just you please extend
them a little from subsequent time? Thank you for the post.
شنبه 19 فروردین 1396 12:52 ب.ظ
Howdy! I know this is kinda off topic nevertheless
I'd figured I'd ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
My website addresses a lot of the same subjects as yours and I think
we could greatly benefit from each other.
If you are interested feel free to shoot me an e-mail.
I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!
شنبه 6 شهریور 1395 09:26 ق.ظ
دیده بستی و ندیدی که چه امد به سرم
رفتی و شعله زدی باز به عمق جگرم

شور عشق تو جوان کرد مرا ور نه ز نوح
خوب گر بنگری ام چند شبی پیرترم
پنجشنبه 13 خرداد 1395 09:10 ب.ظ
فوق عاااااااالیییییییییییی بود
پنجشنبه 13 خرداد 1395 09:09 ب.ظ
عالی بود ممنون از وبلاگ خوبتون...............
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

کانال تلگرام
سیر و سلوک. کشکول بروجردی
https://telegram.me/kashkooleboroojerdii

هوالحی
یامن لا اله الاهو
مخفی نماند بر طالبان حقیقت و سالکان کوی محبت که انفع المعارف معرفت نفس ناطقه انسانی است از انچه موجب کمالات اوست یا رذائل و نقصان او که خدای سبحان در قران فرقان فرمود (فالهمها فجورها وتقواها) لذا بعداز معرفه الله در قوس نزول معرفتی شریفتر از معرفت نفس نیست که همان شیوه اساتید بزرگوارما و مرحوم سید علی اقای قاضی طباطبایی است . این حقیر فقیر سراپا تقصیر مدعو به رضا بن محمد بن امرالله بن علی بن شهباز بن حاج علی عسکر بروجردی بران شدم انچه از خرمن وجود بزرگان حیا تلمذ نموده ویا از صحف نوریه عرفانیه انها دریافت نموده ونکاتی را یادداشت برداشته ام در محضر دوستان و برادران ایمانی قرار دهم که تقدیر اینگونه رقم خورد که ان پرده نشین شاهد بازاری شود (الهم وفقنا بما تحب وترضی)وسلام علیکم و علینا وعلی عبادالله الصالحین

کشکول ، مجموعه ای است از عبارات کوتاه و ارزنده در تمام زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اخلاقی ، مذهبی ، هنری ، تاریخی ، سیاسی ، اقتصادی ، ادبی ، طنز ، ضرب المثل و ... که برای جمع آوری و تنظیم این نوشتار مطالعه و زحمت فراوانی کشیده شده است که به آسانی انسان می تواند آن را در حافظه ی خود ضبط و در تمام طول عمر استفاده کند . چرا که در زندگی ماشینی و پررنج و بی حوصلگی و خستگی امروز ، اشخاص کمتر وقت می کنند کتاب یا مجله ای حتی مقاله ای در یک روز ، گاهی در ماه و سال بخوانند و پس از خواندن نمی دانند هدف نویسنده چه بوده و چه نتیجه ای از آن گرفته است و گاهی انسان چهارصد صفحه از یک کتاب را می خواند ، حتی یک جمله ی مفید و آموزنده ای به دست نمی آورد .


مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره مطالب و موضوعات وبلاگ چیست ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :